Auksinė mitybos taisyklė: angliavandeniai ryte, baltymai vakare

Dažnai žmonės mano, kad geriausias būdas numesti svorio – tiesiog mažiau valgyti. Tačiau subalansuotos mitybos esmė – ne tai, kiek mes suvalgome, o tai, ką ir kaip deriname. Laiku ir vietoje galite sau leisti pasimėgauti ir nedideliu pyrago gabalėliu, ir ledų porcija.Tereikia vadovautis auksine mitybos taisykle –  ryte į savo racioną įtraukite angliavandenius, o vakare – baltymus.

Didžioji baltymų paslaptis

Baltymai yra statybinė organizmo medžiaga, atkurianti ląsteles ir palaikanti gyvybinius organizmo procesus. Jie taip pat dalyvauja daugelyje gyvybinių procesų, tokių kaip hormonų ir antikūnų, gamyba.Baltymai reikalingi  kaulams, raumenims ir jungiamiesiems audiniams susidaryti ir atstatyti.

Baltymai yra ir žaliava energijai. kai kuriuos baltymus organizmas paverčia energijos atsarga, kuria galima bet kada prireikus pasinaudoti.

Pasak gydytojos dietologės Evelinos Cikanavičiūtės, priežastis, kodėl ryte turime rinktis angliavandenius, o vakare baltymus – labai paprasta. „Angliavandeniai suteikia energijos visai dienai, tačiau juos vartojant vakare, medžiaga virsta į riebalus, kurie kaupiasi ir nusėda organizme. Na, o baltymai, vartojami vakare, yra lengvai suvirškinami, geriau pasisavinami. Jie padeda atstatyti ląsteles, todėl žmogus lengviau atsigauna po ilgos darbo dienos ar treniruotės. Taigi, vakare valgant baltymus, smarkiai sumažėja tikimybė priaugti svorio, jie gerina miego kokybę, neapsunkina organizmo“, – teigia specialistė.

Idealūs pusryčiai

Pusryčiai – svarbiausias dienos maistas. Juk visą naktį badavusiam organizmui būtina pasistiprinti. Deja, daugelis žmonių valgo itin menkaverčius pusryčius arba juos praleidžia norėdami ilgiau pamiegoti. Tai pati didžiausia klaida. Jeigu tikitės sulieknėti  nevalgydami pusryčių  – nepavyks.Kadangi pusryčiai suteikia energijos visai dienai, pasirinkę tinkamus produktus ilgai nejausite alkio ir būsite darbingi. Nors pusryčiams patartina rinktis angliavandenius, valgydami greitai pasisavinamus jų produktus, tokius kaip sausi pusryčiai, mielinė, aukščiausios rūšies miltų duona ar liesi pieno produktai, paskaninti uogiene – praalksite jau po kelių valandų, o vakare jausite didžiulį alkį, atsiradusį dėl nepakankamo organizmo aprūpinimo maistingomis medžiagomis.

Visų pirma, pabudus reikėtų pažadinti virškinimo sistemą. Tam puikiai tinka stiklinė šilto vandens su citrina. Pusryčius geriausia valgyti ne mažiau kaip po pusvalandžio nuo tada, kai atsikėlėte. Pirmajam dienos valgiui tiks grūdinės košės: grikiai, bolivinės balandos, ryžiai, soros, avižos ir pan. Kad jos nepabostų, košes galite gardinti įvairiomis daržovėmis, padažais, prieskoninėmis žolelėmis. Tačiau nepatartina jų gardinti cukrumi, nes jis tiesiog trukdys reikalingų medžiagų įsisavinimui.

Pusryčiams idealiai tinka ir sumuštinis, tačiau jis neturėtų būti tik su dešra ar sūriu. Rinkitės pilno grūdo duoną, ją drąsiai gardinkite sviestu ar avokadu,  salotų lapais žuvimi, virta mėsa, kiaušiniu ir pan.

mityba

Pagrindinės taisyklės vakarienei

Vakarais organizmui reikia statybinių medžiagų, deginančių riebalus. Jei vadovausitės keletu patarimų, neapsunkinsite savo organizmo prieš miegą.

Vakarienei rinkitės maisto produktus, kuriuose yra baltymų ir „gerųjų“ riebalų. Tai kiaušiniai, žuvis, jūros gėrybės, jogurtas, varškė, kefyras. Valgykite tik liesą mėsą, kitaip apkrausite savo organizmą ir jis paprasčiausiai nespės greitai  suvirškinti maistą, todėl apsunkę jausitės ne tik vakare, bet ir iš ryto.

Nebadaukite dieną. Jei jaučiate alkį, jį geriau numalšinkite pusryčiais ir pietumis, nes galop pratrūksite ir antroje dienos pusėje suvartosite žymiai daugiau kalorijų. Kad taip nenutiktų, patariama nevengti užkandžių ir gerai pailsėti – pervargęs organizmas dažnai nebejaučia sotumo. Trumpa miego pertrauka ir dieną pasirinkti naudingi užkandžiai, tokie kaip riešutai, vaisiai ar daržovės, padės suvaldyti norą valgyti kas papuola po ranka vos grįžus namo.

Miegoti eikite laiku. Kuo vėliau eisite miegoti, tuo didesnė tikimybė, kad po vakarienės dar norėsite užkandžiauti. Taip pat svarbu apskaičiuoti, kiek laiko prireiks tam tikriems produktams nukeliauti iš skrandžio į žarnyną ir nevarginti jūsų nakties metu. 1–2 valandas skrandyje išsilaiko pieno produktai, nestiprūs sultiniai, kiaušiniai, omletai, nesaldūs vaisiai. Kiek ilgiau, apie 2–4 valandas, išliks žuvis, liesa nekepta mėsa, ryžiai, saldūs vaisiai, daržovės ir salotos. Na o ilgiau nei 4 valandas organizmą vargins riebi bei kepta mėsa, ankštinės daržovės bei baltymų ir krakmolingų maisto produktų deriniai, pavyzdžiui, mėsa, patiekiama su duona, bulvės su žuvimi ir panašiai.