Kova su prakaitu: kokį dezodorantą pasirinkti, kad nepakenktume sveikatai?

Nors prakaitas yra natūrali organizmo reakcija, skirta reguliuoti kūno vidaus temperatūrą, šlapia nugara ar dėmės ties pažastimis tikrai neatrodo estetiškai. Kad išvengtume prakaitravimo, imamės visų įmanomų priemonių, o patikimiausia jų – dezodorantas. Tačiau skirtingai nei renkantis šampūną, veido kremą ar losjoną, pirkdami dezodorantus ir antiperspirantus, gerai neįsigiliname į jų sudėtį ir veiksmingumą. Jei su prakaitu kovoti norite ne tik stipriais, bet ir saugiais ginklais, turite žinoti, kaip juos pasirinkti.

Dezodorantas ar antiperspirantas?

Žmonės dažnai nė neįsivaizduoja, kuo skiriasi dezodorantas ir antiperspirantas. Daugelis mano, kad tai ta pati, tik skirtingos konsistencijos medžiaga. Pagrindinis šių priemonių skirtumas yra tas, kad dezodorantai naikina bakterijas, o antiperspirantai stabdo prakaitavimą.

Specialistų teigimu, dezodorantas naudingas tuo, jog jis netrikdo prakaito liaukų veiklos ir neužkemša odos porų. Pagrindinis jo sudėtyje esantis komponentas – konservantas, veikiantis kaip tam tikras antimikrobinis junginys. Nepaisant to, dezodorantai išlieka efektyvūs tik 3–4 val., o aktyvusis komponentas triklozanas yra linkęs kauptis organizme, jo randama maitinančių moterų piene. Jis taip pat naikina visas bakterijas, nepalikdamas ir gerųjų, o nuo to kenčia mikroflora.

Tuo tarpu antiperspirantų sudėtyje yra aktyvių druskų, kurios „susiuva“ baltymo makromolekules, tokiu būdu užkimšdamos odos poras ir neleisdamos ištekėti prakaitui. Antiperspirantų užduotis – blokuoti prakaito liaukas, išnaikinti drėgmės negavusias, badaujančias bakterijas. Ši priemonė tarnauja pakankamai ilgai, jos poveikis gali išlikti net 24 val., o prakaitavimo intensyvumas sumažėja keletą kartų. Vis dėlto prakaitavimo stabdymas – tai kišimasis į fiziologinius procesus. Kadangi žmogus privalo prakaituoti, kad neperkaistų jo kūnas, dažnai naudojami antiperspirantai gali pakenkti sveikatai.

Atkreipkite dėmesį į sudėtį

Prieš perkant bet kokią priemonę nuo prakaitavimo, atkreipkite dėmesį į jos sudėtį. Labiausiai venkite aliuminio druskų, kurios gali padidinti riziką susirgti krūties vėžiu. Patekęs į organizmą, aliuminis gali sutrikdyti hormonų veiklą ar net pakeisti ląstelių struktūrą. Taip pat patariama atsisakyti dezodorantų bei antiperspirantų, turinčių alkoholio. Nors ši sudedamoji dalis turi dezinfekcinių savybių, ji sausina odą, gali ją dirginti, sukelti niežėjimą, perštėjimą.

Dažnai skaitant etiketes, daugelis pavadinimų skamba pakankamai sudėtingai, tačiau išvydę tam tikras medžiagas, priemonę nedelsiant atidėkite į šalį. Tai jau minėtas triklozanas, propilenglikolis, methyl-, butyl-, propyl- ethyl- parabenai. Pastarieji giliau nei bet kokie kiti konservantai įsigeria į odą ir lemia endokrininės sistemos pažeidimus. Parabenai įsisiurbia į giliausius odos sluoksnius, absorbuojasi kraujotakos sistemoje ir taip kaupiasi organizmo audiniuose, sukeldami įvairius uždegimus ar net vėžį.

Galimos alternatyvos

Jei norite įsigyti nekenksmingą dezodorantą, turite pamiršti garsiuosius ir labiausiai reklamuojamus prekės ženklus. Geriau užsukite į vaistinę ar ekologišką krautuvėlę, kuriose galėsite patikrinti jų sudėtį ir gauti specialisto konsultaciją. Labai svarbu atkreipti dėmesį į galiojimo laiką. Dažniausiai ekologiška kosmetika galioja trumpai, todėl kuo trumpesnis galiojimo laikas, tuo didesnė tikimybė, kad įsigyta priemonė yra patikima.

Šiuo metu populiarus ir natūralus dezodorantas iš kalio alūno druskos, vadinamasis alūno akmenėlis. Jis stabdo bakterijų dauginimąsi ir neutralizuoja prakaito kvapą. Alūno akmenėlis naudingas ir tuo, jog netepa drabužių, yra ekonomiškas. Žinoma, ši priemonė nebus tokia veiksminga kaip cheminėmis medžiagomis pripildyti dezodorantai, todėl su savimi visada nešiokitės drėgnų servetėlių, kurios suteiks gaivos pojūtį ir leis atsikratyti blogo kvapo.

Keletas patarimų

  • Jeigu prakaituojate stipriai, prieš naudojant įvairias priemones, pažastis išplaukite antibakteriniu muilu.
  • Nenaudokite dezodorantų iškart po depiliacijos. Taip sudirginsite odą.
  • Gausiai prakaituojančias vietas tepkite skiestomis citrinų sultimis.
  • Vakare pažastis nuplaukite muilu ir vandeniu. Taip pašalinsite dezodorantų ir antiperspirantų likučius bei leisite odai kvėpuoti.
  • Prakaitavimą skatina aitrus maistas, stipri kava, arbata.
  • Jei jaučiate, kad prakaituojate gausiai, o kvapas yra specifinis bei nemalonus, kreipkitės į šeimos gydytoją. Tai gali būti organizmo siunčiamas signalas apie nervų, endokrininės sistemos ar medžiagų apykaitos sutrikimus.