Pabandykime sustabdyti laiką!

Bėgant metams didžiuojamės užaugintais vaikais, pasiekimais darbe ir įgyta patirtimi. Tačiau lyg pilkas debesėlis liūdina atsiradę su amžiumi susiję pokyčiai: atsiradusios raukšlės, pigmentinės dėmės, sumažėjęs darbingumas, susilpnėjusi atmintis, sumenkęs lytinis potraukis, atsiradę nerimas, baimė, įtampa, nemiga, padidėjęs dirglumas.

Vyrai kaip vyrai dėl to labai nesikremta ir raukšlių veide neskaičiuoja. O daugelis moterų į atsiradusius pasikeitimus reaguoja jautriai, imasi visų įmanomų priemonių, kad pratęsti jaunystę, nori ilgiau gerai jaustis ir būti gražios.

Tiek moterų, tiek vyrų organizmas paprastai pradeda keistis sulaukus 45–55 metų, tačiau nėra dviejų vienodų žmonių, tad ir keičiamasi skirtingai.

Moteriškumo pokyčiai

Kiekviena moteris lyg nauja knyga. Jeigu brandžiame amžiuje viena skundžiasi greičiau pavargstanti, neturinti energijos ir jėgų, kita tuo metu sportuoja ir imasi savo verslo. Tačiau, medikų teigimu, yra simptomų, kurie fiziologiškai būdingi kiekvienai.

Kai moteris sulaukia savo gyvenimo rudens, t. y. apie 50-uosius metus, kiaušidės nustoja gaminti progesteroną, taip pat sumažėja estrogenų gamyba. Tada ir atsiranda pastebimų pokyčių.

„Sumažėjęs estrogenų kiekis lemia visus kitus organizme vykstančius pokyčius. Keičiasi oda, keičiasi poodinis riebalinis sluoksnis, daugiau riebalų atsideda krūtinės, sėdmenų, pilvo srityse, todėl vyresnės moterys būna labiau nutukusios. Taip pat vystosi pakitimai stubure, dėl kaulų retėjimo, arba osteoporozės. Sumažėja ūgis. Dėl osteoporozės, susiaurėja tarpslanksteliniai tarpai ir stuburas sutrumpėja. Jeigu stuburą ištemptumėme, jo ilgis būtų mažesnis nei buvo jaunystėje.

Kinta ir smegenų veikla, atmintis. Ir tai būdinga ne vien moterims. Žmogus prisimena viską, kas buvo vaikystėje ir jaunystėje, prieš 20 – 30 metų, tačiau atmintis susieta su dabartimi, pablogėja. Pavyzdžiui, žmogus nebepamena, kur pasidėjo akinius, raktus, keletą kartų tikrina, ar užrakino duris, ar išjungė viryklę, pagaliau – išgėręs vaistų, po pusvalandžio nebeprisimena, ar juos vartojo. Vystosi demencija. Žmogui sutrinka dėmesys, sunku susikoncentruoti nebeprisimena, kokia diena, koks laikas. Demencija ypatingai vargina žmones sulaukusius garbingo amžiaus.

Vyresniame amžiuje sutrinka rega, vystosi lęšiuko drumstis, taip vadinama katarakta, padidėja akispūdis, iškyla grėsmė susirgti glaukoma. Blogėja ir klausa dėl klausomojo nervo neurito. Žmogus ima prasčiau girdėti, neretai ištinka ir kurtumas.

Jaunystėje buvę vešlūs ilgi moterų plaukai brandžiame amžiuje tampa ploni ir ima slinkti. Taip atsitinka būtent dėl tų pačių moteriškų lytinių hormonų sumažėjimo. Gresia vadinamasis estrogeninis nuplikimas. Kartais gatvėje galima pastebėti moterų, kurioms ant galvos telikę vos keli plaukeliai.
Bėgant metams sausėja oda, lūžinėja nagai, vargina sąnarių skausmai.
Pasikeitus hormonų pusiausvyrai, keičiasi ir gyvenimo būdas, visos funkcijos silpnėja, sumažėja lytinis potraukis, o laikui bėgant jis išvis išnyksta. 40 metų moterims jau nerekomenduojama gimdyti, nes geriausias hormonų lygis ir moters pasiruošimas gimdyti yra iki 30 metų. Tai, be abejo, priklauso ir nuo moters organizmo individualių savybių. Po 40-ies didėja apsigimimų tikimybė, kadangi moterys tokiame amžiuje pačios jau serga įvairiomis lėtinėmis ligomis, tai ir vaikui gali perduoti šias ligas“ – aiškina Antakalnio poliklinikos šeimos gydytoja Daiva Makaravičienė.

Ar padeda jaunystę prailginti pakaitiniai hormonai?

Šiuo klausimu pasaulyje vyrauja dvi medikų nuomonės. „Vieni sako, kad pakaitiniai hormonai yra geras dalykas, kiti, remdamiesi atliktais tyrimais, teigia, kad jų naudoti nepatariama, nes padidėja krūties vėžio rizika. Vien dėl to daugelis moterų hormonų terapijos atsisako. Tačiau kai kurios moterys, naudojančios pakaitinius hormonus, džiaugiasi, kad jie menopauzės laikotarpiu panaikino varginančius karščio pylimus, dirglumą, kad jos nebėra tokios piktos, suirzę, jų nebeslegia bloga nuotaika“, – teigia Antakalnio poliklinikos šeimos gydytoja Daiva Makaravičienė.

organizmo pokyciai

Didėja svoris

Daug moterų, kurios visą laiką buvo liaunos kaip nendrės, perkopusios trisdešimtmetį papilnėja. Dėl to vėl kalti hormonai ir sulėtėjusi medžiagų apykaita.” Jeigu perkopusios į penktą dešimtį moterys nori neprarasti formų, vertėtų gerokai sumažinti porcijas, visiškai atsisakyti greito maisto ir mėgstamų pyragaičių. Bėgant metams dėl lėtesnės medžiagų apykaitos organizmas nespėja sudeginti papildomų kalorijų ir kaipmat virsta riebalais. Apkūnumas gali lemti ir daugiau problemų. Dėl antsvorio iškyla grėsmė susirgti II laipsnio diabetu, įvairiomis širdies ir kraujagyslių ligomis”, – aiškina gydytoja.
Su amžiumi taip pat mažėja ir raumenų masė,o jų vietą užima riebalai.

Keičiasi kūno kvapas

Mokslininkai nustatė, kad užtenka įkvėpti žmogaus kūno aromato, kad galėtum pasakyti, ar jis jaunas, vidutinio amžiaus, ar senas, net jei to žmogaus nematai. Vyresnių žmonių kvapas labai specifinis. Anot mokslininkų, mūsų kvapo pokyčius lemia cheminės medžiagos, kurias išskiria liaukos, ir ant odos esančios bakterijos, kurios skiriasi priklausomai nuo žmogaus amžiaus.

„Taip vyksta dėl hormonų pasikeitimo. Beje, keičiasi ne tik lytiniai hormonai – estrogenai, keičiasi ir antinksčių, skydliaukės hormonai, visų vidaus sekrecijos liaukų hormonai“, – sako gydytoja.

Dėl senatvinio kvapo gali būti kalti ir kiti veiksniai – blogas kvapas iš burnos ar smirdinti oda.

Verta pabandyti sustabdyti laiką, kad moteriškumo pokyčiai prasidėtų kuo vėliau.

6 įpročiai, kurie padės senti lėčiau:

  • Gyvenkite nusiteikę pozityviai.
  • Skaičiuokite kąsnius ir kalorijas. Nuo mitybos labai priklauso, kaip kūnas bus pasirengęs atremti amžiaus pokyčius. Nieko stebuklingo daryti nereikia: laikykitės mažo glikeminio indekso dietos, valgykite daug vaisių ir daržovių, viso grūdo produktų ir neriebių baltymų.
  • Reguliariai sportuokite. Fizinis aktyvumas – labai svarbus norint senti gražiai ir sveikai. Per trisdešimt metų tarp trisdešimtojo ir septyniasdešimtojo gimtadienio vidutiniškai netenkama 23 proc. raumenų masės. Ir metams bėgant šis procesas vis greitėja.
  • Bendraukite. Tai suteiks optimizmo ir paskatins surasti įdomios veiklos.
  • Saugokitės saulės. Tepkitės kremais ir aliejais, nešiokite saulės akinius, slėpkitės po skėčiais, skrybėlėmis ir skarelėmis. Saulėje gilėja raukšlės ir atsiranda odos vėžio rizika.
  • Gerai išsimiegokite. Svarbu gultis laiku, nenaktinėti. Pasitaikius progai prigulkite grožio miego. Miegant kūnas gamina augimo hormoną, atnaujinantį kolageno ir elastino atsargas.