Daiguose – ir sveikata, ir grožio paslaptys

Pastaruoju metu labai populiaru valgyti daigus. Juos pirmiausia į savo mitybos racioną įtraukia jaunystę siekiančios išsaugoti moterys. Vis dažniau eidamos į svečius pas drauges, vaišėms jos nešasi ne šokolado plytelę, o daigintų grūdų saujelę. Koks stebuklas slypi daiguose ir kokius daigus galima valgyti?

Kaip daiginti sėklas ir grūdus?

Daigų galima įsigyti prekybos centruose arba užsiauginti patiems namuose.

Daiginti galite praktiškai visas grūdines kultūras, žirnius, daržovių sėklas ir net riešutus. Dažniausiai daiginami kviečiai, rugiai, grikiai, saulėgrąžos.

50–100 g pasirinktų grūdų išplaukite šaltame vandenyje (tai paros norma žmogui). Nenaudokite į paviršių iškilusių sėklų, jos nedygs. Plokščią stiklinį, emaliuotą, porcelianinį ar keraminį indą išklokite marle ar medvilne ir suberkite grūdus. Sluoksnis turi būti ne storesnis nei 2 cm, kitaip grūdai dygs netolygiai. Kita marlės dalimi uždenkite grūdus ir užpilkite kambario temperatūros vandeniu iki grūdų paviršiaus. Indą pastatykite šiltoje tamsioje vietoje. Vos pradžiuvus audiniui, jį sudrėkinkite.

Rekomenduojamo 1–3 milimetrų ilgio daigeliai atsiranda per 1–2 paras, taigi, ilgai laukti nereikės. Sudygusius grūdus išplaukite šiltu, po to –  šaltu vandeniu, kol vanduo bus visiškai skaidrus. Ir daigai paruošti valgymui.

Daigų nauda mūsų organizmui?

Daigintuose grūduose ir sėklose yra labai daug vitamino E, A, B ir vitamino C. Juose gausu baltymų ir riebiųjų rūgščių. Pavyzdžiui, saulėgrąžų daigai – vieni vertingiausių. Juose galime aptikti net 30 proc. baltymų – dukart daugiau nei pačios geriausios kokybės špinatuose. Daiguose gali būti net 100 kartų daugiau fermentų negu žaliuose vaisiuose bei daržovėse. Jau seniai pastebėta, kad vartojant daigintus grūdus geriau pasisavinama geležis ir kiti mikroelementai. Daiginti kviečiai yra geriausias cinko, mangano, vario ir neorganinio fosforo šaltinis. Suvalgius 100 g  šviežių žalių liucernų daigų, gaunama vitamino C dienos norma. Aprūpintas didesniu kiekiu vitaminų, mineralų, aminorūgščių organizmas užtikrina geresnį organų funkcionavimą, aktyvesnį ląstelių atsinaujinimą. Iš daigų naudingosios medžiagos pasisavinamos greičiau nei iš nedaigintų grūdų.

Daigai gerina virškinimo sistemos veiklą, fermentų išsiskyrimą, suaktyvina medžiagų apykaitą, apsaugo nuo mažakraujystės, mažina cholesterolį, kraujo spaudimą, saugo nuo vėžio, gerina odos būklę, gerina regėjimą, palaiko stiprią imuninę sistemą ir suteikia energijos.

Daigai naudingi ir dėl to, kad turi daug ląstelienos. Ląsteliena teigiamai veikia virškinimo procesus, priverčia peristaltiką veikti geriau, maistas geriau virškinamas, pagreitina gleivių, toksinų pasišalinimą, išvalo storąjį žarnyną, padidina maistinių medžiagų įsisavinimą, tuo pačiu valosi kraujas ir limfinė sistema. Paskutiniai tyrimai parodė vandens naudą organizmui, kuris yra daiguose. Vanduo, įsisavintas daiginamuose grūduose, valo mūsų organizmą. Daigai yra labai vertingi norintiems atsikratyti antsvorio.

Daigai atlieka ir dar vieną labai svarbią funkciją. Jie šarmina organizmą. Daug ligų, įskaitant vėžį, sukelia rūgščių perteklius organizme. Todėl reikėtų vartoti daugiau maisto produktų, atkuriančių natūralų organizmo pH.

Kaip daigus vartoti?

Labai svarbu, kad daigai būtų švieži ir traškūs. Prieš valgant juos gerai nuplaukite vandeniu. Verdant, kepant daigai praranda savo gerąsias savybes, todėl daugumą jų naudingiausia valgyti žalius. Tačiau kai kurių daigų neapdorojus termiškai valgyti negalima.

Nerekomenduojama vartoti termiškai neapdorotų pupų, pupelių ir kitų šios grupės kultūrų. Dygstant grikiams, gaminasi medžiaga fagopirinas. Pavalgius daigintų grikių, gali pasireikšti jautrumas saulės spinduliams, dėl to oda ima rausti, niežėti. Taigi šių grūdų negalima valgyti dideliais kiekiais. Sudėtus į maistinius maišelius šaldytuve juos galima laikyti tris dienas. Arba sumaišykite daigus su medumi ir citrina. Jie išsilaikys keletą dienų taip pat puikiai.

Daigintų grūdų salotos

  • 100 g maltų daigintų grūdų
  • 100 g morkų
  • 100 g džiovintų abrikosų
  • 50 g spanguolių (arba 1 citrinos sultys)
  • medaus pagal skonį

Morkas sutarkuoti, džiovintus abrikosus susmulkinti. Visas sudedamąsias dalis sumaišyti bei, paskaninus spanguolėmis arba citrinos sultimis, užpilti medaus. Nepamirškite, kad salotos turi būti suvartotos netrukus po pagaminimo.

Daigai grožiui

Daigais galima puoselėti veido odą ir plaukus. Veido odos atgaivinimui ir jauninimui ypač efektyvi daigintų kviečių kaukė:
1 arbatinį šaukštelį daigintų kviečių sumaišykite su 1 arbatiniu šaukšteliu praskiestų iki košės konsistencijos mielių, 2 valgomaisiais šaukštais alyvuogių aliejaus ir 1 kiaušinio tryniu. Visus komponentus sumaišykite ir nedaug pašildykite. Ant veido bei kaklo kaukę dėkite šiltą, o jai išdžiuvus nuplaukite šiltu vandeniu.

Kaukė silpniems plaukams su daigais:
2 valgomuosius šaukštus grietinėlės sumaišykite su 1 valgomuoju šaukštu daigintų kviečių sulčių (daigintus kviečius sumalkite ir nusunkite) ir 1 arbatiniu šaukšteliu citrinos sulčių. Gautą masę truputį pašildykite ir ištepkite drėgnus plaukus. Kaukę laikykite apie 15 minučių, po to nuplaukite šiltu vandeniu. Kaukę patariama daryti kas antrą dieną 3 savaites.